Kava receptek haldoklónak
vergődjünk mint hal a szatyorban?

Tominak, barátságból jeles!

Az apró betűs részt ide írom szóval a kava az indián showman a sámán ,játékszere volt ,nem valami hami-vágyűccsi nem kell elhinni róla a mende-mondákat  ez alapszer megnyugtat ,megszünteti a szorongásokat,az aggodalmáék és idegesék  azonnal átmennek az utca túloldalára köszönés nélkül,ellazítja az izmokat,nagyobb adagban felélénkültek az emlékek is,kinyitja a belső szemet ,de ez befelé néz ,nem érezhető semmi különlegesség vagy hatás ,van nyugi, van pihi,de mégis van benne valami mélyebb tudat amivel felszínre hozhatók gondolatok  vagy tulajdonságok, magunkra gyakorolt akaratot is kitűnően erősíti  nem kell viaskodni hogy begyűrjek-e egy sört vagy ne ,mert nem akarom letolni és ezzel el van intézve ,nem pattog a hang belül és nem kerül fölénybe.Mégsem lehet minden gyógynövény boltban kapni ,hozzáférhető magánszemélynek saját használatra.A németek hol engedélyezik hol betiltják Ők nem az az őserdei sámán fajta ,májkárosodást nem okoz viszont meglévő májbetegségen sokat ronthat bele is halhat a beteg ,terheseknek szoptatós kismamáknak szigorúan tilos  fogyasztani mert átjut a picibe és lehet hogy diló lesz tőle. Nem emberi fogyasztásra árulják szóval adok picit a teknősnek hogy nyugodt legyen nehogy széttépjen valakit :) Komoly kutatásokat végeznek napjainkban mitől is hatásos nyugtató és élénkítő, mert ismert szer nincs benne ami kiváltaná ezt a jótékony hatást és ráadásul más növényben sem találták még meg a kavapiront, amitől jótékony. Amúgy az alkoholról leszokni vágyóknak is nagy segítséget nyújt, én már öreg róka vagyok, amióta a Teknős iszogatja vagy eszegeti -persze ésszel- kis mennyiségekben azóta nem nyúltam egyéb államilag elismert vagy nem preferált szerekhez mert igen nagy hatással van rám a teknősöm viselkedése, lelki társam és barátom ,megvagyok most magamnak elmerengek gondolkodom, régóta nem vetemedtem ilyesmire, csak pörögtem,az öreg sámán békés itala ez, Ő mesélte a tapasztalatokat amit leírtam.

 

kawa-kawa, " a borsfajták családjába tartozó cserje. A Fincsi  szigeteken honos. Az ott élő népek a növény gyökérhajtásaiból  italt állítottak elő. Európában gyógyszerként használták, gyulladáscsökkentésre, fertőtlenítésre.

A szigetlakók még ma is nagy mennyiségben exportálják azokra a szigetekre, ahol nem terem meg a növény (és persze maguk is bőségesen fogyasztják). Készítése évszázadok óta mit sem változott.

Meghámozzák és feldarabolják. Azután az összegyűlt asszonyok és gyerekek finom péppé rágják. Ezt énekszóval, ritmikus testmozgással, tapssal kísérik. A megrágott anyagot, amelyből semmit sem szabad lenyelni, egy nagy tálba összegyűjtik, vízzel hígítják, s addig hagyják állni, míg az oldhatatlan részek le nem ülepednek. Az így készült ital kávébarna színű. Ezt azután kókuszdióhéjból készült ivóedényből isszák.

A növény hatóanyagai, egy gyantaféleség és egy kavain-nak nevezett alkaloid. A hatás az elfogyasztott mennyiségtől függ"

Nem vagyok nagy észlény, csak firkászkódom a kavaliont kavargatom, de tisztába vagyok önmagammal meg hogy mit engedhetek meg magamnak hol van a tűréshatár meddig jó, sámán cimbi, öreg róka, teknős és én eggyek ,csak szereplők, mégse legyen sótlan a recept ahhoz hogyan legyek nyugodt, és tegyem félre az évek megszokásait, kell a béke, és segítség nélkül nem megy, a kava jóságos növény és segít.Sikerült túl élni az eddigi önpusztításokat, a kava megnyugtat és simogat,hogy ne csak túl éljem, mert van az a kor amikor már nem vagyok kíváncsi de hajt még a megszokás és nélkülük üres lesz az élet,és kell valami.Ismerem önmagam és tudom kik sugdosnak nekem ,és kivagyok én belül, mindent nem hiszek el magamnak sem, még belül sem vagyok egyedül, csak azt hiszem.

 

 Kava lelőhely

 

 

 Kavazsír


4 deci prémium kókusz tej ,5 dkg kava. Konzerv tejet amire nem az van írva hogy extract mert az sűrítményből vissza higitott ,hanem a frankó konzerv tej kell ,mert ez szétválik két részre egy zsírszerű és egy vízszerű anyagra a konzerv dobozban, a zsírt kikanalaztam oda tettem forrni a jénaiba, első rottyanás után félre húztam, hűlt 5 percet, bele kevertem az 5 dkg kava supremet ez 20%-os,  ez a prémium kava és a kava kaviár poralakú keveréke, nagyon jó kavalacton hányadossal, pihentettem ,hogy a lisztem megszívja magát,a vízszerű kókuszt felforraltam és a a tetejére öntöttem a kulimászomnak, nem kevertem bele ,lefedtem és ebbe a jó melegbe dagadt a gyökér negyedórát, robotgéppel szép simára kevertettem, befőttes üvegbe elrejtettem.

Ez igy persze nem fincsi ,de ebből 1 csapot teás kanál 2.5 gramm kava supremet tartalmaz fél liter jó markáns gyümölcs teába ,cukorral pár csepp citromlével elkevergetve(ehhez tejhabosítót használok) és nem érezni se a kókuszt se a kava gyökeret csak picit zavaros lesz a tea de ha  kávé filter papirszűrőn át csöpögtettem akkor szép tiszta  lesz és finomabb is..

Eddig a hibiszkusz virág tea vált be  hozzá a legjobban citrom karikákkal virágmézzel.Ezt az alapot sokféle képpen lehet ízesíteni. Reggel pl: csokis gyúrós porba tejszínnel  turmixoltam szinte kivehetetlen volt a kavazsír íze...  a nyugtató reggeli szósz.

 

Erjesztett Kavacni

 

A diasztáz  keményítőt bontó enzim,   közeli rokona az amilázok-nak  ez az emberi  nyálban a keményítőt cukrokká bontását végző enzimcsalád,az eredeti mézben van bőven,az indusok megrágják a kava gyökeret, és vissza köpködik ,érlelik pár órát,így lesz igazán hatásos mert a gyantát a szájban lévő enzimek bontják le pár óra alatt. Na de európai nem eszi meg azt amit már egyszer kiköpött vagy csak kis százalékuk,szóval nekem szimpatikusabb a méhecskék nyála és a benne lévő enzimek a diasztáz, ami a mézbe kerül, némi baktérium is közre játszik a lebontásban ezt a kovászban találtam meg, a kenyér kelesztése egyfajta erjedés ,a mézes kovász nem tűnik olyan taszítónak mint a egy adag csúla :/  5 dkg házi kovász, 25 g jó drága termelői virágméz, fél deci tisztított víz, 25g kava, kavargatva , magára hagyva pár órára.Kicsit megkel ,a hatáshoz ez kell.Eltelt vagy 3 óra, nem lettek buborékok ahogy vártam de a teteje besötétedett, ezt le szürcsöltem az íze az nem jó, mint a keletlen retek kenyér ha van ilyen, de a hatása.... az nagyon klassz, zsibbadt nyugalom és bizsergés ,viszont nem voltam nyomott,inkább vidám, nem vigyorogtam csak volt egy jó adag belső derűm,jót sétáltam az őszi nap sütésbe és nagyon élveztem mintha kicsit a föld felett jártam volna.A gyanta ki erjedt a tetejére mert a maradék kb. olyan erős mint egy koffeinmentes kava kávé ,nyugi nem ment pocsékba, egy kis búza csirával joghurttal elkeverve remek lett.

Azóta:

Valamiért nem akar ugyanolyan jóra kierjedni ,nem dob akkora bizsergést, az a fajta mézem ezzel a receptel el is fogyott de amiket azóta vettem , sajnos nem vezettek ugyanolyan eredményre.Jól kikristályosodott méz volt, az üveg aljára száradva, sima vegyes virág a jobbikból, kicsit meleg vízbe raktam ,hogy megolvadjon aztán elkevertem benne fél deci langyos tisztított vizet ,(a forralt  majd vissza hűtött is megteszi) és a kovászt,majd a kavát és a langyos radiátor csőre raktam  erjedni.

Szóltam is a helyi méz dilleremnek hogy nézzen már valami jól kikristályosodott mézet nekem, a jövő hétre ígérte, remélem ez lesz a titka. Majd elfelejtettem ,hogy éhgyomorra nyelve kell ezt enni mert a teli pocit nem szereti.

 Az még simán éhgyomornak számít ha a reggeli kávé után húsz perccel ereszted a mélybe kavalionékat búvárkodni.

Kava kávé

 

Ennél egyszerűbb már nem is lehetne csak ha kész lenne, de össze lehet rakni egy perc alatt aztán még öt percet ázik még kettőt hűl és itatható a teknössel.

1 ek örölt kávé 1 tk kavalion 1.5 dcl forró víz

a kávét az edénybe dobci rá szórtam a kavaliont ,forró vízzel nyakon öntöm hadd örüljön pihentem öt percet, kevergetem is az óra járásával ellenkező irányba mert így vissza visz az időben ,persze csak ha közben az emlékeinken merengünk, ez reggel jó amikor csend honol csak a fali óra ketyegése dübörögő ütemére kevergetem a kava kávét, leszűröm egy jó hideg bögrébe hamarabb iható legyen, a jó hideg bögre kirabolva ott állt az üres üvegtál mellet a hűtőben, kérdezem éhesen : Hidegtál? A fájdalom rám talál, az éhség felzabál, nem marad más csak az éhhalál, vagy egy kava kávé.

 

Kavaméz

 

 

1 kk kava 1 ek méz simára keverész

,ha már fényes nem lesz édes.

 Szürcsölős meleg vízben jó őt percig érjen.

Hogy az ember nyugalomra térjen.

 

Kava-kaja a super-food

Mindent meg kóstolok amit teknösnek főzők mégis csak engem szolgál!

 

 Vettem egy csomag borsot, ez ugye fűszer mert így néztem rá a neve ezt sugallja. Oksa kicsit drága fűszer 5 dkg 3000 forint de hát mégiscsak egzotikum ,a kedves indián testvéreink is italt főznek a barátaiknak kókusztejjel kínálják a borsos teát ,mint ha csak jóféle borocska lenne.De ennek  lidokainos sár íze van, nem hiszem hogy ezzel várnák a cimbiket egy jó kis transzban táncra ,jó receptet nem találtam mit kotyvasztanak, vagy titkos összetevő vagy senki európait nem érdekel.Na mindegy szóval az én borsocskám eleve 10%-os kavalicnis gyökérpor egy evőkanáltól simán behányna a Töki ,olyan erős, persze nem is kell belőle annyi ,de a Töki mohó.Szóval először forró vízben áztattam  citromlével meg mézzel ízesítettem, de simán nem lehet meginni mert rossz ízű ,Á.. mondom ez nem lesz így jó karamellizáltam egy teáskanál kristály cukrot és amikor már folyós volt kevertem hozzá fél deci 50%-os citrom levet ,megrotyogtattam a szirupomat ,tűzről levéve mikor  már két percet pihent, bele szitáltam egy kávés kanál borsot, kezdő adagnak.Na komótosan kevergettem szépen csomómentesre ,addig a vízforralómban fél liter víz elkezdet rotyogni, ezt lassan hozzá csorgattam ,kevergetés közben,addigra persze kioldottak a kavapironok is ,amivel elérik a hatást azok a csibészek ott a paradicsom szélén a  Fincsi szigeteken. Ez a tea sokkal fogyaszthatóbbnak tűnt ,de még mindig kicsit sav íze van ,ennek az adagnak 2-3 óra a hatása  de akármennyit iszol belőle csak nem rúgsz be tőle sehogy se  ,szédelegni azt lehet ,csak a tudat tiszta és letargikus marad,na ezt csak az  emosok iszák, gondoltam hagyom is, ez se a Teknősnek való, de még van egy csomó és csak piszkálta a fantáziámat .Mondom magamnak csak nem hülyék azok az indusok, én rontok el valamit hmm... kókusztejjel kínálják ,meg főzet ennyit tudok, meg hogy masszírozzák egy nagy fatálba egy sima kővel. Hát a kókusz az olajos meg édes, főzni gondolom csak a masszírozás után szokták ,mert ki nyúlkálna forró vízbe vidáman ahogy a képeken látszik, erre jó lesz a turmix, én nem érek rá dörzsölgetni naphosszat a haverokkal a parton a pálma fák tövében .Ezeket össze raktam és feltaláltam az europai tradicionális :) kava italt.Ami amúgy étel -super food-. Na nem csigázlak.. Olíva olajat, egy jénai tálba, de biztos jó egy inox is ,mert ez nem egy sérülékeny motyó, már mint a bors meg a kavalatonok ami benne van, érdekes, hogy a növényről nevezték el a hatóanyagot is, sok mindenben nem igen lehet ebből ezek szerint :/ Na pici lángon felmelegítem az extra szűz  olíva olajat ,ez azért fontos mert az egy savasabb olajféle kb. 3 evőkanállal, ebbe szórtam egy teáskanál gyökérport ,amint buborékok merészeltek meg jelenni azonnal  elzártam mert kisül belőle a kavalion. Fedőt rá hadd pihenjen oldódjon.és gyakorlatilag ez az alaplé, kenyérrel tunkoltam belőle kitűnő íze lett nem olyan felbűfi ízű taszító , hanem rendesen finommm, egy kis gyömbért petrezselymet pár csepp citrom levet fél liter hideg vízzel össze turmixoltam na de ez így nem fog keveredni az olajjal hmm.. mit csináljak vele, és itt jön a super food, diétázgatok már vagy időtlen idők óta mert dagadéknak éreztem magam, így aztán mindenféle magokon meg porokon éldegélek , van itthon mivel kísérletezni a kaja terén, útifűmaghéj az egy hirtelen dagadós zselésedő anyag és szép lassan szívódik fel a gyomorban majd tovább halad és még a belek is tudnak kivonni tápot belőle ezért nagyon alkalmas a kava-kaja készítésére mert ennek a dolognak idő kell a szervezetben ténykedni, finoman kell bánni vele nehogy rossz legyen és ez nem lehet a cél, a cél az hogy érezzük jól magunkat legyünk békések és haladjunk előre, közbe ne akasszon meg a részegség a különböző fajtáival ,lerombolva az egészséget és eltiporva az egyéniséget.Szóval meg van az alaplé kihűlt langyosra,  a turmixhoz  hozzá kevertetem a géppel az olajamat ,placcs a guszta kis cserép edénybe  a helyes elegyet , bele kevertem a fűmag héját egy púpos teás kanállal. Egy percet állt hogy megszívja magát a kava bomba hordozó rakéta, slupsz a pociba vele reggelire  , vidám lett a nap.

Csípős Kavacsni

 

10 dkg 50%-os főző csokim 10g kava fiji prémium, kávéskanál kókusz zsírom, csipet őrölt erős piros paprikám játszottak nagy szerepet, jénai tetejébe fektettem a csokit olvasztárkodtam vagy 5 percet, alatta főtt a víz a jénai nagyobbik felében, kb. félig volt az éltető nedű, rotyogott, mint a pokol bugyrai, jó forró volt a megfordított tető de a csoki lehűtőte a kedélyeket, szépen felolvadt beleszereltem a kavát ,lassan csomómentesre elkevergettem -volna ha sikerül- de túl sűrű lett, kellet bele a kókusz zsír így már szépen eltudtam dolgozni ,valószínű margarin is megtette volna de most mi-é ne flancoljak,na szóval szépen melegen tartottam vagy öt percet közben simogattam a drágát -mondjuk most nem annyira mert akciós fent link- szeretettel ébresztgetem kavalincikét, simogattam hogy ébredjen tudatára ha már ott rejtőzik a porban és mivel porból lettünk csak össze jön gondoltam.Fel is sikerült ébreszteni Kava cicust úgy tűnik jobban szereti a zsírt mint a vizet, hogy oldott hangulatba kerüljön. Most mikor tájékoztatlak a folyamatban lévő eseményekről, még melegen tartom ,mini rózsán kicsi lángon forrón tartót víz felett, csokiban ,zsírban kava cica dorombol megszórtam leheletnyi csípős örült :) paprikával ,alaposan szép fényesre kevertem.A fakanálról már nyalintottam keveset ahogy megszilárdult rajta.Nagyon különleges lett elvetemült ínyenceknek se lehet kritikájuk ...bár szívesen olvasnám a véleményeket.

 

 

Diós kavamarcipán

 

Ez picit furi lett már mint az állaga ,kemény tésztaszerű mint a friss marcipán, picit kavalicnis íze maradt frissen, de már kezdem megszokni ezért a finomhoz sorolom, a forró vízbe elkevertem a kakaóport gőz fölött jénaiba, fél tábla tortat bevonót dobtam hozzá kencésre hagytam puhulni ,beleszórtam a kandist vártam de csak nem akart oldódni ,jó kemény fajta ,kicsi vízzel néha megöntöztem kevergettem, lassan azért csak rá beszéltem az oldottságra, a kókusz zsírt is bele kevertem hogy hígabb legyen hagytam vissza hűlni, mikor már nem gőzölt de még folyt  -na nem mint a víz- de a kanálról azért le vánszorgott , el hintettem a tetején a kavácskát jól megdolgoztam puha maszattá ,alá gyújtottam, a vizet újra táncba hoztam és el is zártam ne bugyogjon, gőz fölött fedő alatt hagytam a masszát lehűlni majd kikapartam zsírpapírra szétkentem rajta ,könnyű volt mert a kókusz zsírt kilökte magából ezen snowboardozott a maszatja be is raktam a jégre hadd csúszkáljon.Nagyon lassan fagyot meg 5 óra múlva még puha gyurma volt. Pedig -15 fok az nem épp kánikula, reggelre azért megdermedt szét fűrészeltem ,hidegen nem kavalicnis. Pik-pakk vissza puhult ,darált diót bele keverek remekelek , elemeben leszek mert ezzel elegyedek.

 ez van benne:

10g kava, 20 g kandis barna cukor, 10g 30% kakaópor sütéshez való,  50g keserű tortabevonó , 1tk kókusz zsír,fél deci forró víz, pár dkg dió

 

Kavakrém 

Szütyőgősre sikerült a reggel nem indultam be valami gyorsan, elkortyolgattam két kava kávét koffein mentest, de csak nem jött meg a tánc hangulat, persze nem is volt kedvem bekapcsolni zenét, valami disco rigmus ismétlődött a fejemben nem jöttem rá ki lehet az előadó, mert ilyenkor ha megakad a tű ,felteszem az izmos fejhallgatómat csutkára, és beordítok a díszdzsokénak vele, hogy ébredjen már meg, és cserélje ki a lemezt,ne monotonizáljon órákat.Gondoltam csinálok egy fűszeres kavát de amíg -mondanom sem kell hogy Tőkinek- készült addig felfedeztem némi tahinit a szekrény tetején és még le se járt, kincs, ez ilyen arab konyhás tartozék ,sok féle konyhában otthon vagyok hobbi szinten, ebből humuszt szoktam készíteni (nem a virágoknak :) a humusz jó kis kence mártogatós fokhagymával citrommal meg ...nézd meg, van neted. Szóval a tahini pirított szezámmag finomra őrölve szezámmag olajjal.Kesernyés a pörköléstől de még pont a küszöb alatt van így egész finom ,kicsit húzós, már mint össze húzza a számat tapadósra meg felragad a szájpadlásra ,nem is magába kell enni persze, a doboza tetejébe öntöttem kb. teáskanálnyit és reá szórtam 1 kávéskanálnyi (1g) kavaliont szépen elmasszíroztam a tető belső felén, kívánt még egy kevés tahinit csepegtettem, kevergettem, olyan szépen össze állt ehetőre, elrágcsáltam keveset ,ízlik-e majd Tőkinek, ez tutira bejött ,sőt ez így nem is tapad ebből csinálok egy nagyobb adagot hadd szívja csak meg magát a gyökérpor, van még egy kevés sós mogyoró vajam Amerikából azzal is kevertem egyet ,nem lett olyan hamijó de sok féle teknős van mind mást szeret.Sós kekszre fogom kenni a kavakrémet jó kis rágcsa .Csóri teknös mit megnem kell ,hogy egyen.

 

 Fűszeres kava

 

 Majoránna étvágygerjesztő, szélhajtó, gyomorerősítő, nyugtató hatású fűszer, ezért gyógyteák elengedhetetlen alkotórésze.
Kavaliont gyógyteaként adom a tökinek mert tegnap picit felöntött a garatra.Beszereztem a teljes évi kava adagját negyed kilót erre micsinált mindjárt megevett vagy két evőkanállal nem is nézet ki valami jól csak feküdt az akvárium alján fel is hívtam őserdei sámán címbit mi lesz most szegénykémmel .Megnyugtatott pite adag az a két és fél deka pihenjek csak le nem lesz semmi baj egyszer kezdő korában mikor még ifjú transzba hergelő segédsámán volt ő is belecsapott a kavába mert Ő is mohó és kíváncsi nem is ment volna a sámán szakra , hozzá fűzte kicsit bizsergett a bőre meg cseppet lehalkult a belső hangja de még azért hallható maradt, és csendben végig feküdte az éjszaka nagy részét a régi szép emlékein merengett feltudta idézni a rég el feledettnek hit kellemes emlékeit éjféltájban kicsücsent egy dézsa meleg vízbe a tornácra és hallgatta az őserdő zaját kellemes meleg volt a szél is csak simogatta, ázogatott egy órát ,miután jól ellazult és ásítozni kezdet vissza ment még merengeni az irányított emlékein, felidézni ezt azt ami nagyon tetszett eddigi életében.Talán ha 5-6 órát aludt és nem volt fáradt reggel elszürcsizet két kava kávét,napközben is ezt itta csak koffein mentest mert orrvérzésig nem érdemes kávézni amúgy is haza vágja kava pihiztető hatását.De 1 dkg majoránnát hideg vízben 2 kávéskanál kavalionnal jól el turbózót a turmixban, érdekes pont olyan van neki is mint nekem a felét be is vágta mert kicsit azért be lassult, meg étvágya sem volt,de ez a lé hamar helyre rázta. 

 

 

 

Gyógytea

Másnap....

 Levendula virág és majoránna fűszer, tea készítés egy szólamra : a levendula virágot leforráztam egy deci vízzel félre tettem ázni , két deci forrásban lévő vízbe egy evőkanál majoránnát szórtam ,főztem őt percig elzártam a kánikulát alatta, beleöntöttem a levendulás teát fedő alatt hagytam hűlni ,még gőzölt de már nem égetett mikor bele dobtam a kava fiji prémiumot egy teás kanállal és botturmixal lezúztam 1 perc alatt .Pihent picit és leszűrtem langyosra hűlt legyűrtem.
 

Egy hét múlva:

Sámán cimbi és öreg róka mind megették a teknős egész évi adagját, el is ballagok hozok egy kis kavakaviárt tökinek ,mégis csak az hasonlít jobban az eredeti étrend előírásának ,persze negyed kiló tényleg csak egy teknősnek elég ,egy teljes évre de azért ezek csúnyán bele csaptak a kavába mit ne mondjak, nem valami beosztó fajta ,de hát ami jó az jó, majd vissza vesznek a mohóskodásból ha közéjük csapok,vagy ha nem kapok. Persze akkor sincs nagy baj mert erre nem lehet a szokásos módon rászokni ,nem hiányzik ,csak talán a nyugi amit ad az nincs és az azért hiányzik. Van levendula ,orbáncfű ,aranymák ,citromfű keverékem az is jó kis tea. Folyton le kell magam híggasztani mert kivagyok idegileg .Főleg ,hogy jó húsz évig spanoltam őket és hát valószínűleg kőtélből vannak ,de kicsit megnyúltak a nagy spanolgatástól. Eszem is rengeteg kell ,hogy legyen mert igen sokat szét osztogattam már ,és még mindig van bőven :)

 

 Kava karamella

 

 

Feltaláltam a magyar viaszkot azaz a  kava karamellát ,hozzávalók :

Fantázia,hozzá nem értés ,szabadnap, zavartalan sárkánytól és egyéb tartozékaitól (pl: gyerekek) mentes környezet és még porcukor ,rumaroma,  még szűz olíva olaj vagy kókuszzsír,citromlé jó magas gyümi tartalommal ,hőálló üveg edény (jénainak hívom) egy teáskanál kava gyökérpor 10%-os prémium változatban.

kérdezze meg orvosát gyógyszerészét:

A jénaiba 1 ek. olajat (vagy 1 tk. kókuszzsírt) lassan melegítettem közepes lángon,2 ek. porcukrot hozzá kevergettem fakanállal ,szépen felolvasztottam simára, már kezdet picit barnulni mikor hozzá kevertem 2 ek. citromlevet ,nagy sistergés közepette elkezdet rotyogni és szép egyenletes buborékok jelentek meg benne de nem nagyon szabadultak ki, tök jól nézz ki ilyenkor a szirup, a rumaromás kupakba csepegtettem 4 csepp aromát félre raktam,hogy kéznél legyen majd ha kell,aztán levéve a tűzről egy deszkára tettem a jénait, kevergetés közben hozzá adtam a rumaromát, kevergetem, kevergetem kezdet már kicsit húzni, ilyenkor már nem olyan forró de biztos van vagy 80-90 fokos az pont jó is hogy ne vágja földhöz kavatlonékat Fijiröl és hatástalan cukorkám legyen ,szóval az 1 tk, kavalacni össze ugrott ijedtében és magához rántotta a cukrot egy keringőre de kilökte az olajat elrabolva tőle a táncpartnerét ,kutyulásztam a fakanállal addig míg össze nem állt, olyan puha gumicukor szerűvé 2-3 percig pihent ,életlen késemmel szét cincáltam 5 cukorkára, mindjárt el is rágcsáltattam Tekivel három darabot,  úgy látom fincsi lett ,a mély hűtőbe egy teljes darabot sikerült be raknom , de a blog írása közben azt is oda adtam Tőkinek.Remek cukorka lett és simán össze lehet kotyvasztani ,egy kis zsírpapírba csomizzok is belőle ezt akármikor odaadhatom a teknösnek.

 

 Kava olaj

 

 

Majdnem elfelejtettem az előbbi receptben az olaj kicsapódott na az se maradt szűz a kavalionok megcsinálták, kicsit kavalicnis ízéből érzem hogy jó lesz a teknös reggeli kásájába.Hadd pihenjen mielőtt még megtalálja ütni ,aztán vége a szép napnak szundi lesz meg filózás, morcizás ha nem hadják magába fordulni ,mert szeretik ha nyitott  mosolyog, ez van - néha beleérzek mit gondolhat Teki...- : kívülről látnak mint ahogy én is másokat, ezért nem is okolom őket hogy nem értenek meg ,én se értek meg senkit csak látom őket bentről nézek kifelé bőröm börtönében a létem lent mélyen,a felszín csak látszat amivel a valóság játszhat 

Kava keserű

 

 

Pucolgattam a picit punnyadt ,lila újhagymákat a száraz külső rétegeket csendben tépkedtem lemetszettem a gyökerét és a guszta zöldeket,hogy beleférjen az ovális fél kilós jégkrémes dobozba, jó kis doboznak tűnt fekete nem enged be fényt a belsejébe így a hagyma is tovább marad benne friss a hűtőben és jól zár ,nem üt orrba az össze tapadt bűz amikor rácsodálkozom hogy mennyi kaját halmozunk abba a kicsiny térbe.Nem dobok ki csak úgy semmit ,a hagyma rétegek sem menekültek,leöblítettem majd nyakon öntöttem forró vízzel, bujkált még a doboz alján egy fonnyadt csili paprika annak is megpecsételődött a sorsa elmetszettem hosszába, kipiszkáltam a kés hegyével a magokat mert azok nagyon csipnek, nem vágytam rá,rotyogtattam a kamu zepterembe, ami pont úgy főzz mint a frankó csak le olvadt picit a füle meg a hőfok mutatója a fedő fogójában se ért soha semmit ,de jó féle inox dupla betétes aljjal -mindegy- persze  bele is van szépen préselve hogy zepter ,szóval tartja a meleget ez a lényeg megrotyogtattam a csilis hagymát négy deci vízben hagytam hűlni ne legyen túl forró leszűrtem ki is nyomkodtam mintha valami értékes is  lenne ebbe a pépbe bot turmixal el kevertem a kavaliont egy teáskanálnyit mikor már langyosra hűlt bele szürcsiztem, keserű és enyhén csípős nem lesz a  Teki kedvence.De jól bejött, ez is  és nem tudom eldönteni a kava csípet vagy a paprika és csak picit volt utóíze.Akármit nem adok Tökinek.(Fiú teknős)

 

 

Kókusz kava 

 

 

Valami ilyesmi lehet az eredeti mert biztos nem sár ízű vackot isznak nemzeti italként, azzal csak a turistákat pumpolják.

Megint spúloskodtam a hozzávalókon nézegettem a kókusz tejet 1 liter 950-ft. Á mondom ezt nem fogom megszokni mert nem veszek.Megskubiztam az összetevőket aszongya 60% kókusz sűrítmény a többi víz meg tartósító gondoltam a kókusz reszeléknél nem kell jobb sűrítmény meg hozzá csapok kókuszolajat amit zsírként árulnak azt kész. Vettem fél kiló zsírt tíz deka kókusz reszeléket. Azt el kell árulnom hogy szinte már ipari erősségű turmix gépem van percenként 25.000 fordulattal szét zúz mindent molekuláira ha 3x3 percig pörgetem ,mert pihentetni kell közben percenként ,akkor amit bele teszek fel forrósodik a súrlódástól  tök meleg lesz na ebbe raktam a kókusz zsírt fél decit meg az 5 dkg reszeléket 1 dl 60 fokos vizet 1 gyk. kavaliont szétzúzatás után hagytam leülepedni és benyomtam fél decit na ez ütős lett és nagyon kókusz ízű , slussz semmi kavalacnis felütés ,nagyon jó. Veszek még kókusz reszeléket és olvasztós csokit. csinálok belőle kókusz gombóckákat csokival leöntve, csak ahhoz nem teszek vízzet a turmixba aztán dobálom a  Töki vigyorgójába.

Kava szuszpenzió

 

A gyk. a gyerekkanál rövidítése kb. 2-3 gramm 2 napra beosztva felhígítva az alábbi módon egész napos derűs hangulatot eredményezett teknöckémnek.A kókusz reszeléket  kézi mák daráloval jól összetörtem és átszítáltam minél kisebb szemcsék legyenek ezt előáztattam a forró vízben annyival amennyi ellepi,hogy dagadjon picit és kiadja az ízét.

Fél dl langyos kókusz zsír , 2 ek kókusz reszelék , 1 gyk,  kavalion  1dl forró víz, olyan amibe csak addig tartod az ujjad amíg sziszegve ki nem kapod ,de nem éget meg kb. 60 fokos. Turbó turmixba tettem 2 percre , majd egy kétdekás kis üvegbe töltöttem,hogy fel tudjam rázogatni amikor öntök Tökinek belőle ,egy kortyot mert ez erős lett és finom.

Állt egy napot és szépen besűrűsödött 1 tk szuszpenziót 3dl teameleg vízbe   elkavartatok tejhabosítóval  és kellemes kókusz ital keletkezik, liter szám fogom tölteni a teknősbe a délelőtt folyamán meg ivott három ilyen kókusz löttyöt aztán szundizott tőle egy kicsit ,jól meg volt,ebéd előtt is bevágott egy bögre tealiont most is épp szürcsölget egyet úgy látom ez lesz a kedvence.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kava.blog.hu/api/trackback/id/tr3212947699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása